Ouborg is een uniek kunstenaar

24 september 2015

Uniek kunstenaar

Ouborg wordt geïnspireerd door de wereld om zich heen en zijn beleving ervan. Kunststromingen zijn een klankbord voor hem. Hetgeen niet betekent dat hij ertoe behoort. Hij is geen groepsmens en houdt zich vooral bezig met zijn eigen zieleroerselen en het bovenaardse. Hij komt via zijn persoonlijke weg tot werken die onmiskenbaar surrealistisch te noemen zijn.

Bij het surrealisme is de visuele verbeeldingskracht losgemaakt van het verstand en de logica, waardoor het onderbewustzijn in staat is onthullende, suggestieve voorstellingen te scheppen. Het toeval bepaalt dat absurde, zin begoochelden fantasieën in zowel 2- als 3-dimensionale afbeeldingen of surrealistische teksten ontstaan. Het is de zuiver automatische gedachte waarmee men zich voorneemt de wezenlijke werking van het denken tot uitdrukking te brengen. *

Surrealistische werken

Wanneer Ouborg in 1931 terugkomt van verlof in Nederland zit hij vol creatieve energie. Het is vooral in Brussel op een manifestatie van moderne kunst  waar hij zich laaft aan de laatste ontwikkelingen in de schilderkunst. Hij ziet fantastische werken van onder meer Picasso, Kandinski, Arp, Miro, Klee en Margritte. Zo wil hij schilderen, zijn eigen visuele verbeeldingskracht laten stromen, voorbij de logica en de rede.

Nederlands Indië 1931  - 1938

Gedreven experimenteert Ouborg met de verschillende stijlen die hij tijdens zijn verlof heeft gezien. Hij zoekt daarin zijn eigen vorm waarin hij zijn beelden, betekenissen en visioenen tot uitdrukking kan brengen.

De abstracte tekeningen en schilderijen zijn in deze periode in de minderheid. De figuratieve surrealistische werken zoals de Ram verwijzen nog regelmatig naar zijn religieuze wortels.

Terug in Nederland 1938 - 1946

In juni 1938 vertrekt het gezin Ouborg uit Indië. Pieter gaat met pijn in zijn hart, hij is van Indië gaan houden. Hij doet het voor zijn vrouw die het drukkende klimaat niet meer goed verdraagt. Eenmaal gearriveerd in Nederland is hij niet onder de indruk van de moderne kunst in Nederland. Alsof er sinds 1931 weinig veranderd is.

Met het uitbreken van de tweede wereldoorlog trekt Ouborg zich terug. Hij vernietigt een deel van zijn werken vanwege zijn 'entartete' kunststijl. Tegelijkertijd experimenteert en werkt hij door en verschuift omstreeks 1944 hij naar de abstracte beeldtaal.

Abstracte werken

Na de oorlog, tot aan zijn dood is hij productief. Zijn beelden worden meer en meer abstract. Hij blijft op afstand van de kunstenaarsgroepjes die na de oorlog als paddenstoelen uit de grond schieten. Hij voelt zich er niet bij thuis ondanks de ogenschijnlijke overeenkomsten.                           De invloedrijke internationale Cobra beweging vraagt hem lid te worden van de groep. Hij neemt de uitnodiging niet aan.

Jaren later wordt hij middels een tentoonstelling van het Cobra museum in 2009 alsnog ingelijfd in de beweging.

De tentoonstelling van het werk van deze 'vergeten'Cobra wordt meer en minder positief ontvangen. Sommige recensies zoals in het Parool zijn ronduit negatief . Het museum heeft volgens de recensent een gebrek aan kunsthistorische kennis en vooral de wil om te scoren. Met de slogan dat Ouborg een 'vergeten Cobra ' is getuigt van de onzorgvuldigheid waarmee Ouborg wordt gepresenteerd. Het was omgekeerd, hij werd gevraagd door de Cobra kunstenaars om lid te worden van de groep. In een brief aan Anton Rooskens bedankte hij beleefd met de woorden " ik ben geen groepsmens ".**

Eigen netwerk

Ouborg heeft een eigen netwerk en zoekt zijn vrienden zelf uit. Hij onderhoudt jarenlange  vriendschappelijke contacten met kunstenaars en kunstliefhebbers. Een van deze netwerkvrienden was Willem Hussem.

 

 

 

* http://surrealisme.nl/home/start.html

** Brief van Pieter Ouborg aan Anton Rooskens 23 oktober 1949.